Då ska vi göra BPSD-skattningar

När ska vi göra BPSD-skattningar?
 
 
Föreställ dig att du inte alls arbetar inom demensvården
utan istället arbetar i receptionen på ett hotell.
Föreställ dig det!
Då skulle din uppgift på jobbet vara att få hotellgästerna att trivas. 
Att må väl. Att vara nöjda
 
Och om något (mot förmodan) inte var till belåtenhet, 
så skulle dina gäster komma till dig (du som står i hotellets reception) för att klaga
Det skulle kanske röra sig om att rummet var ostädat eller att hissen inte fungerar 
(vad vet jag -jag jobbar ju inte på hotell - tack och lov!)
 
Men nu jobbar ju varken du och jag på hotell. Vi arbetar ju med att hjälpa personer som har 
en demenssjukdom. 
Och det är inte säkert att dessa personer kan komma och klaga om något inte är bra. 
Det personen istället gör
-kanske-
är att uppvisa ett eller flera beteenden, BPSD,
som på sätt och vis löser personens problem. 
 
- Det är då som vi ska göra en BPSD-skattning!
 För att ta reda på vad det är som personen upplever kan vara fel och sen försöka att lösa detta. 
 
 
 
BPSD-registret är inte något som vi bara fyller i, för att det måste göras. 
Det är ett arbetssätt för att vi ska veta vad vi ska jobba med. 
 
Tack, för det fantastiska arbete som du gör, varje dag. Du gör skillnad